Saturday, July 2, 2016

Pulut Sekaya

Assalamualaikum. Walaupun entry sebelum ni belum ter update resepi cookies nya tapi saya sangat excited untuk share resepi pulut sekaya yang saya masak untuk iftar hari ni. Saya sebenarnya tidak begitu suka makan dan belajar serta masak kuih muih tradisional kerana merasakan proses memasaknya agak rumit. Tapi hari ni memberanikan diri untuk cuba masak pulut sekaya versi kelantan. Ini adalah permintaan bonda kesayangan yang menyatakan hasrat untuk makan kuih ni. Tapi bonda pun tak begitu pasti sukatannya. Jadi saya google resepinya. Resepi yang saya rujuk dari blog "www.duniacikguwan.blogspot.com. Rupanya tak la susah sangat nak masak kuih ni. Lain kali boleh buat lagi. InsyaAllah.

Kuih Pulut Sekaya
Sumber: www.duniacikguwan.blogspot.com

Bahan- Bahan:

Lapisan bawah:
2 cup tepung pulut
Santan
Sedikit garam

Lapisan atas:
6 bj telur
1 senduk gula( senduk kecil je)
5 keping gula melaka atau nise
Daun pandan
Esen vanila
1cup air

Cara Penyediaan:
1- Basuh dan rendam pulut lebih kurang 3jam.
2- Kukus pulut bersama santan dan juga sedikit garam. Paras santan cuma menutupi pulut.
3- Kukus lebih kurang 2o minit atau sehingga masak. Sambil dikacau2 sedikit untuk pastikan pulut sekata dengan santan.
4- Setelah masak, kacau2 sikit dan padatkan pulut.ketepikan.
5- Untuk lapisan atas, masak gula, gula melaka, air simpulan daun pandan sehingga gula larut dan sedikit likat. Biarkan sejuk.
6- Pukul telur (saya guna whisk je) dan satukan dengan air gula. Kemudian tapis (saya terlupa step ni tadi)
6- Tabur sedikit tepung gandum diatas lapisan pulut dan dan masukkan adunan telur. Kukus sehingga masak iaitu lebih kurang 20minit. Sejukkan sebelum dipotong.

p/s: mak cakap kuih yang saya buat td sedap. Happynya...:)

p/s 2: lekuk2 permukaan atas kuih mgkin sbb saya tak balut penutup pengukus then air jatuh atas kuih.

No comments:

Post a Comment