Saturday, July 9, 2016

Kek Buah

Assalamualaikum. Kali ni saya nak kongsikan resepi kek buah kukus yang saya buat raya keempat aritu. Tahun ni saya memang tak buat kek untuk raya disebabkan kekangan waktu. Raya keempat baru berkesempatan untuk buat kek. Itu pun sebab ada tetamu istimewa nak datang rumah, jadi saya gagahkan juga untuk buat kek. Dan alhamdulillah kek masak beberapa minit sebelum tetamu sampai. Hidang kek yang masih panas untuk tetamu saya. Berdebar juga nak hidang kat tetamu sebab 1st time cuba resepi ni tapi alhamdulillah tetamu saya cakap sedap. Tak tau la betul sedap atau cuma nak ambik hati saya. Haha

Jom tengok resepi

Kek Buah Kukus

Sumber: fb azlina ina fans

Bahan- Bahan:

250g butter

1 1/2 cup gula pasir (next time saya nak kurangkan kepada 1 cup lbh sikit je sebab bagi saya ianya agak manis. Ikut selera masing2)

5biji telur

2tbsp pati sunquick

3 1/2 cup tepung gandum

2 cup buah buahan kering( saya guna 1 cup je sebab stok cuma ada banyak tu je kat rumah. Jadi kek buah yang tak meriah dengan buah la. Next time kena guna 2 cup)

1tsp soda bicarbonate

2tsp baking powder

1/4 cup air panas

Cara Penyediaan:

1-Ayak tepung gandum, baking powder dan soda bicarbonate. Ketepikan

2- Rendam buah kering dlam air suam lebih kurang 5 minit. Buang kotoran dan toskan. Asingkan sedikit untuk hiasan.

3- Ambil tepung yang dah diayak lebih kurang 2 senduk dan gaulkan dengan buah kering tadi. Ketepikan.

4- Masak gula sehingga keperangan dan masukkan 1/4 cup air panas.

5- Apabila gula mencair sepenuhnya, tambah butter dan biarkan cair. Guna api perlahan je. Apabila butter air, tutup api dan biarkan suam.

6- Pukul 5 biji telur sehingga kembang, tambah sunquick dan mix sekejap.

7- Tambah gula cair bersama butter dan mix sebati.

8- Slowkan mixer dan tambah tepunh sedikit dan mix sebati. Kejap je tau. Boleh juga kaup balik guna senduk kayu. 

9- Tambah buah yang digaul dengan tepung dan kaup balik sehingga sebati dan rata. 

10- Sapukan minyak pada loyang dan masukkan adunan. Taburkan buah yang diasingkan tadi.

11- Kukus selama 1 jam 30minit. Setelah masak, biarkan sekejap dan terbalikkan diatas redai untuk disejukkan.

Happy baking everyone

p/s: i'm gonna miss baking after this..:(


No comments:

Post a Comment