Tuesday, July 19, 2016

Agar- agar Tembikai (experiment 1)

Dessert hari ni. Memenuhi permintaan bonda. Actually sejak raya aritu bonda menyatakan hasrat nak makan agar2 tembikai tapi saya agak tak confident untuk buat sebabnya saya tak pandai untuk buat kuih2 tradisional. Tapi demi bonda saya cuba dan alhamdulillah hasilnya cantik dan sedap walaupun belum lulus sepenuhnya...hihi..insyaAllah saya akan cuba lagi nanti.


saya ikut resepi kat atas..maaf, kurang rajin sikit nak taip balik. :)

untuk sukatan air saya guna 3 1/2 cup air sebab saya guna cawan sukatan metrik yang mana setiap cawan boleh isi 250ml air.

tips dari mak sedara saya:

1- tambah gula batu semasa masak agar2.
2- Guna telur putih je, tak perlu guna telur kuning. Next time mungkin nak try guna 4 biji putih telur
3- Masak agar2 dan gula agak lama. 
4- Next time mungkin nak kurangkan air kepada 3 cup sahaja sebab ayah cakap agar2 tadi agak lembik


No comments:

Post a Comment