Wednesday, July 13, 2016

Marriage conference

Assalamualaikum. Pagi ni saya menonton rancangan marriage conferences. Dan speakernya adalah Syeikh Yahya. Dan topiknya adalah "lonely people". Fikir kejap, saya termasuk dalam kumpulan ni juga k? Hahaha. Jom kita tengok apa yang dikongsikan oleh Syeikh Yahya. Banyak yang dikongsikan oleh beliau tapi banyak juga yang saya tak sempat tulis. :(

Semua orang  nak hidup bahagia n hidup yg lengkap dan ramai yang beranggapan hanya dengan perkahwinan akan melengkapkan hidup mereka. Sebenarnya agak silap disitu kerana perkahwinan sepatutnya melibatkan 2 orang yang dah lengkap. Bukanlah bermaksud kita mesti jadi sempurna sebelum berkahwin tapi seharusnya kita berusaha memperbaiki diri dan bukanlah menunggu sehingga berkahwin untuk memperbaiki diri. Pernah dengar tak jodoh adalah cerminan diri kita. Maksudnya berusaha menjadi baik untuk mendapat jodoh yang baik. Jadi mulakan dengan diri sendiri untuk menjadi insan yang lebih baik. Dan sebelum berkahwin fikirkan apa yang ada dalam diri yang boleh disumbangkan kepada orang lain termasuklah suami, dan keluarga. Ini kerana sesebuah perkahwinan memerlukan peranan dari semua orang. Menurut Syeikh Yahya juga perkahwinan umpama membina bangunan lego. Bangunan tidak akan sempurna walau tanpa 1 lego. Begitu juga bangunan tidak akan lengkap sekiranya 1 lego itu rosak walaupun ia ada. Begitulah juga perkahwinan saling melengkapi dan peranan setiap orang sangat penting.

Jadi point yang paling penting adalah baiki diri dan buat apa saja semuanya kerana Allah dan menjauhi yang haram. Mengenai couple pula, kadang2 kita tersilap menilai seseorang bila hati dah sayang kan. Bak kata Syeikh Yahya, walaupun dia cuma sent icon "smile" pun kita dah rasa dia baik kan? Itulah bahayanya cinta. Dan kerana itulah pentingnya kita menjaga ikhtilat iaitu pergaulan kita dengan yang bukan mahram. Bila kita buat segalanya untuk Allah, 'lonely people'akan gembira bila Allah letakkan ketenangan dan keyakinan dalam hatinya walaupun belum mempunyai pasangan. Saya ada terbaca kadang kita terlalu mengejar cinta manusia yang diharapkan jodoh kita sehingga kita lupa untuk mengejar cinta Allah dan juga cinta ibu bapa. Sebenarnya ketenangan hidup juga datang dari keberkatan kita yang berbuat baik kepada ibu bapa.

Satu perkata yang masih belum saya fahami daripada ucapan Syeikh Yahya ialah mengenai persoalan seorang pemuda yang bertanyakan kepadanya "how do we know that we are ready to get married"?. And the answer from Syeikh Yahya is "you are ready when you are ready". Seriously I don't understand. Maybe I'm not ready yet to get married. :)

Last word from Syeikh Yahya is "Marriage is beautiful but it's hard". You have to accept that package.

p/s:
1- Disebabkan ini adalah entry mengenai kahwin saya nak bagitau mengenai impian saya berkaitan kahwin juga walaupun saya ada banyak lagi impian lain. Kawan saya cakap kita mesti tulis dan sebarkan impian kita. Jadi saya nak tulis impian saya kat sini. Saya nak kahwin tahun depan. Tapi saya tak ada calon lagi. Hehe...doakan saya please. Amin.

2- Impian saya lagi saya inginkan dengan perkahwinan saya satu hari nanti (insyaAllah) akan memberi kebahagiaan kepada kedua2 keluarga. Amin.

3- Ini adalah entry yang tersimpan lama dalam draf sebab saya memang tak pandai nak mengarang ayat mengenai jodoh dan perkahwinan. Maaf kalau ada salah dan silap.

No comments:

Post a Comment