Sunday, July 31, 2016

Agar Agar Tembikai ( experiment 2)

Assalamualaikum. Rabu lepas saya buat agar2 tembikai untuk kali ke 2. Alkisahnya percubaan kali pertama hasilnya tak begitu memuaskan dari segi rasa walaupun rupanya memang cun ( yg ni saya sendiri yang declare, haha). Menurut bonda rasanya tak "authentic" macam dulu2.

Maka saya bertanyakan bonda dan mak saudara cara penyediaannya. Bonda dan mak saudara pernah buat dulu sewaktu zaman mereka muda remaja tapi tak pasti sukatan yang tepat. Ye la, dah lebih 30 tahun tak buat kan. Cuma bonda dan mak saudara saya berkongsi tips yang masih mereka ingat. Berbekalkan tips dari mereka terhasillah percubaan kedua.

TAPI hasilnya belum sempurna. Ayah komen rasa macam puding buih je. Still takde rasa authentic nya agar2 tembikai tu. InsyaAllah akan ada percubaan ke3 nanti. Kena buat sampai bonda cakap lulus dari segi rasa. :)

Jom berexperiment dengan saya

BAHAN- BAHAN:
Sebungkus serbuk agar -agar ( 10g)
70g gula batu
1/2  cup gula pasir
Sedikit esen vanila
3 biji putih telur
3 1/2 cup air
Sedikit kismis
Pewarna

Cara Penyediaan:
1- Masak serbuk agar2, gula batu dan juga gula pasir. Masak agak lama. Haritu saya masak lebih kurang 25minit. Masukkan esen vanila.
2- Biarkan agar2 sejuk sedikit lebih kurang 15- 20minit
3- Pukul putih telur sehingga jadi meringue.
4- Masukkan agar2 yang dah suam2 kuku. Then terus pukul sehingga adunan hampir sejuk. Seeloknya sehingga sejuk.
5- Masukkan dalam mangkuk dan warnakan serta letakkan kismis.

Note:
Kesimpulannya experiment belum berjaya. Entry ini bertujuan sebagai reminder untuk saya pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment