Tuesday, June 21, 2016

Jeput Malah

Assalamualaikum. Ketika ini jam dah pukul 12.04am. Tapi saya masih xboleh lelap akibat secawan nescafe after berbuka tadi. Saya memang agak susah tidur kalau minum minuman berkafein. Salah sendiri kan. Dah la esok nak bangun sahur..:(

Jadi, sementara pujuk diri untuk tidur, saya nak kongsikan resepi jeput malah yang saya buat semalan. Saya pernah kongsikan resepinya sebelum ni cuma ini adalah versi yang berbeza walaupun cuma berbeza 1 bahan sahaja, hasilnya memang beza.

Sebelum ni saya guna resepi dari google tapi semalam saya cuba resepi dari bonda saya. Ternyata resepi versi bonda memang sedap.

Yuk, tengok resepi. Lain kali boleh buat lagi.

Jeput Malah

Bahan- Bahan:
1/2 kg tepung gandum
1/2 paket mauripan
1 biji telur
Kangkung- potong
Garam
Serbuk kunyit atau sedikit pewarna kuning
Sedikit gula- optional
Ikan bilis-optional

Untuk pencecah
Air asam jawa
Kacang tanah yang diblend kasar
Lada kering yang dikisar
Gula
Garam
Bawang putih- diketuk

Cara Penyediaan:
1- Larutkan serbuk mauripan didalam sedikit air suam. Kacau sebati.
2- Campurkan semua bahan untuk adunan jeput termasuk campuran mauripan dan air suam. Tambah aie sedikit demi sedikit sehingga adunan sebati.
3- Biarkan adunan rehat sebentar. Tak kisah berapa lama nak rehatkan adunan. Bergantung kepada anda. Semalam saya biarkan adunan lebih kurang 2jam sebelum digoreng.
4- Goreng jeput besar2 dan potong. Mungkin kerana inilah dinamakan jeput malah sebab ianya digoreng bersaiz besar kemudian dipotong kecil.

Untul sosnya:
1- Campurkan semua bahan untuk buat pencecah dan masak dengan api sederhana. Sesuaikan rasa ikut selera anda.

Hidangan jeput bersama pencecah, timun dan juga keropok. Jadilah jeput malah kelate. Best jugak makan lepas balik terawih. TAPI ( nampak tak capslock tu...hehe) sekiranya anda makan sepinggan colek malah selepas solat terawih, jangan terus tidur selepas makan kerana kalori bagi sepinggan jeput malah agak tinggi kerana ianya berasaskan makanan goreng. Seeloknya tidur selepas 2 hingga 3jam selepas makan.

p/s:
1- takde gambar ye..bulan puasa takde mood nak ambil gambar..:(
2- boleh rujuk entry terdahulu untuk lagi satu resepi jeput malah.
3- selesai tulis entry pada jam 12.33am.
(Lama jugak menulis kan? :)

No comments:

Post a Comment