Saturday, June 18, 2016

Agar- Agar Santan Pandan

Assalamualaikum. Lama blog tidak terisi dengan entry baru kan. Saya agak sibuk dengan baby firdaus kebelakangan ini. Baby firdaus asyik nak berkepit je dan tak boleh dibiarkan keseorangan. Even tidur mesti berteman. Maksudnya sekiranya baby tidur, saya kena ada kat sebelah. Jika tak, dia akan mudah terjaga. Jadinya sekiranya baby tidur, mak lang dia pun tertidur juga. Haha. Baju raya pun tak sempat jahit lagi. Adik bongsu saya dah risau kalau saya tak siapkan baju melayu dia. Sebenarnya mood nak jahit baju raya tak sampai lagi. Bukan lah baby firdaus punca utamanya. Baby firdaus cuma punca sampingan je..hik2

Panjang intro kat atas kan. Sebenarnya saya cuma nak kongsi resepi agar2 santan pandan yang saya masak semalam. Walaupun resepinya agak mudah tetapi saya pernah gagal dulu semasa menyediakan agar2 ni. Ini kerana kebiasaannya agar2 santan akan jadi 2 lapisan kan. 1 lapisan agar2 biasa kat lapisan bawah dan lapisan santan akan berada dibahagian atas. Tapi dulu saya buat tak jadi 2 lapisan pun. Pelikkan. Bila mak tengok hasilnya, mak cakap saya tak letak telur. After that memang saya ingat untuk buat agar2 santan mesti letak telur untuk jadikannya 2 lapisan.

Untuk semalam, saya gunakan agar2 tali. Ini juga bukan kebiasaan saya kerana biasanya saya guna agar2 serbuk kerana ianya ada panduan untuk memasak agar2 yang mana sukatan airnya disertakan. Berbeza dengan agar2 tali yang mana cadangan sukatan airnya tiada pada pembungkus agar2. So, kita cari ilmu kat google. Maka terjadilah agar2 santan yang sempurna pada selera saya. Haha. Selera saya yang penting kan.

Saya kongsikan resepinya disini ye. Untuk rujukan saya lain kali.  Resepinya agak banyak sebab saya masak 3 bungkus agar2. Masak banyak untuk majlis buka puasa kat rumah mak sedara. :)

Bahan- bahan:

3 bungkus agar2 tali (37g setiap bungkus)
2600ml santan
4000ml air( sukahati nk letak brapa bnyak air atau santan, asalkan jumlah cecairnya lbh krg 6600ml)
1tsp garam
1kg gula(terpulang kepada anda)
Air pandan
3biji telur

Cara
1- Rendam agar2 terlebih dahulu lebih kurang 2jam atau 3 jam. Ikut suka.

2- Masak agar2 dengan air biasa + air pandan sehingga semua agar2 larut.

3- Masukkan santan, gula, garam dan telur yang telah dikacau.

4- Masak sehingga mendidih agak lama tapi jangan terlalu lama nnti pecah minyak plak santan tu. :)

5- Boleh masukkan dalam bekas dan biarkan agar2 mengeras.

No comments:

Post a Comment