Friday, June 24, 2016

Biskut Kacang

Assalamualaikum. Hari ni saya mula buat cookies untuk raya. Dan Alhamdulillah berjaya siapkan 3jenis cookies harini. Tahun ni bonda awl2 lagi pesan tak perlu buat banyak cookies sebab last year saya buat agak banyak cookies and tak makan sangat pun. Jadinya tahun ni saya rancang untuk buat 5 jenis cookies sahaja. Lagi 2 jenis cookies insyaAllah boleh siapkan esok. Then boleh concentrate jahit baju raya yang taktahu bila boleh siap.:)

Tahun ni semua resepi cookies dari cikgu azlina ina. Boleh refer facebook beliau. Cikgu ina  sangat la pemurah dengan ilmu yang dia ada. Semua resepi pun dia kongsi walaupun beliau sendiri buat bisnes biskut raya. Yuk, tengok resepi.

Biskut Kacang

Bahan- Bahan:

2 cup kacang tanah yang diblend kasar
2 1/4 cup tepung gandum ( saya guna cap rose)
1tsp baking powder
2 tbsp minyak sapi
1/2 cup gula halus yang dikisar
1/2 cup minyak masak atau minyak mazola
Sedikit garam
Sedikit esen vanila

Cara Penyediaan:

1- Campur semua bahan kecuali minyak.
2- Tambah minyak sedikit demi sedikit dan uli sehingga tak lekat pada tangan.
3- Canai doh dan terap dengan acuan pilihan anda.
4- Sapu kuning telur yang dicampur sedikit pewarna kuning dan letakkan kacang diatasnya.
5- Bakar 150°C selama 20minit. Ini ikut oven saya ya. Kalau ikut saranan cikgu ina, bakar pada suhu 170°C tetapi ianya bergantung pada oven anda.
6- Sejukkan diatas redai dan simpan dalam bekas kedap udara.

No comments:

Post a Comment