Monday, September 16, 2013

Pancake

Assalamualaikum dan selamat malam. Ok , saya nak kongsi resepi kedua yang saya buat hari ni. Kalau pau tadi untuk breakfast dan minum pagi, pancake ni pulak untuk minum petang. Hari ni mood rajin sikit sbb tu la rajin nak buat kuih muih. Kalau tak makan biskut cecah teh pun sedap je.  


Ok, saya tak nak membebel panjang sebab after this saya nk layan movie korea. So, update blog laju-laju. Jom semak resepi. Saya buat 2 kali adunan ni tapi tak tah dapat berapa keping sebab terus dimakan dek adik-adikku. Kebetulan petang tadi hujan, so mungkin semua orang pun lapar dan dan diorang pun tak boleh nak keluar main kan. 

Komen yang diberi pasal kuih ni salah sorang adik saya cakap lulus untuk dijual. Haha. Tapi bagi saya hasilnya tak baegitu cantik sebab saiznya tak sama. And adik bongsu pulak cakap sedap tapi katanya lempeng lagi sedap. Sabar je la kan. Bagi saya pun, lempeng lagi sedap sebab sebenarnya saya memang xbegitu gemarkan pancake, cuma terasa nak buat je sebab tengok orang lain buat cantik je pancakenya. Tapi nak buat macammana tekak melayu, mesti nak makanan melayu jugak kan. 

Untuk resepi ni, if nk buat lagi lain kali, saya akan kurangkan sukatan gula mungkin 2 sudu besar sahaja disebabkan kita nak makan dengan madu kan, so tak perlu manis2, tapi semua tu bergantung pada selera masing-masing.

Pancake with honey

Pancake

Bahan-Bahan
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 biji telur
1 cawan susu segar
3 sudu besar gula
1 sudu besar minyak

Cara Penyedian:
1- Satukan tepung gandum dan baking powder.
2- Asingkan putih dan kuning telur. Pukul putih telur hingga kembang dan putih ( saya guna garfu je)
3- Dalam bekes lain, campur kuning telur, gula dan susu. Kacau sebati.
4- Masukkan minyak dan susu ke dalam tepung gandum. Kacau sebati ( saya guna whisk)
5- Kemudian masukkan putih telur dan kacau secara kaedah kaup balik.
6- Sedia untuk dimasak.


Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment