Tuesday, September 10, 2013

Apam Mekar














Assalamualaikum and good morning...Hari ni mendung je kat tempat saya, pstu biasanya kalau petang hujan lebat dengan angin pun kuat jugak..


Ok la, hari ni saya nk kongsi resepi Apam Mekar atau dipanggil jugak apam senyum. Baru je buat pagi td tp disebabkan mood yang begitu baik selepas tengok kejadian apam mekar ni myebabkan saya terus update blog.Still tersenyum lebar tengok kejadian apam mekar tadi...


 Resepi asal Apam Mekar ni daripada Chef Hanieliza katanya yang saya dapat dari laman web My Resipi. Actually dulu-dulu saya pernah buat apam cumanya waktu tu apam saya tak nak mekar, then lama jugak saya tak buat apam, semalam godek2 resepi terjmpa resepi chef hanieliza ni, nampak senang, why not saya cuba kan...and hasilnya membuatkan saya tersenyum lebar selebar apam saya senyum. haha


Yang ni versi tak nak senyum sangat...:))

Let's Check the Recipe

Apam Mekar
Sumber: My Resipi

Bahan-bahan 
         250 gm gula (kurangkan kalau tak nak manis sangat)
         2 biji telur
         1 sudu kecil esen vanilla
         200 ml susu segar - sayamguna 250ml susu sejat
         300 gm tepung gandum - saya guna tepung naik sendiri
         1 sudu kecil ovallate
         Pewarna (ikut suka)
         Acuan kertas (paper cup) secukupnya

Cara-cara
    1- Panaskan kukusan. Sebaik-baiknya, bungkus penutupnya untuk mengelakkan air dari jatuh ke atas bahan kukusan nanti.
    2- Pukul telur bersama gula hingga kembang dan gebu.
    3- Masukkan esen vanilla dan pukul lagi.
    4- Masukkan ovallate dan pukul lagi.
    5- Masukkan tepung dan susu berselang-seli sambil dipukul sehingga gebu.
    6- Bahagikan adunan kepada 2 bahagian (ikut pewarna yang diinginkan, jika nak guna 3 warna then bahagikan kpd 3 bahagian).
    7- Masukkan pewarna dalam setiap bahagian dan kaup balikkan hingga warna sekata.
    8- Masukkan setiap bahagian warna kedalam piping bag yang berasingan(atau plastik bersih dan potong sikit bucunya).
    9- Letakkan paper cup ke dalam acuan apam dan picitkan setiap bahagian warna ke dalam paper cup tersebut.
  10- Kukus selama 10 - 15 minit (bergantung kepada saiz paper cup).
  11- Siap untuk dihidangkan sebagai minum petang ataupun sarapan. Bawak bekal pun boleh...!!

Nota Tambahan: 

* saya kukus selama 25minit sbb guna paper cup yang sederhana saiznya
* Pastikan telur dipukul betul gebu sebelum dimasukkan tepung gandum

Nampak tak ada sebiji yang tak nak senyum, tak tau lah kenapa. Pelik betul.

Senyum.. ^____^


Saya guna pandan emulco, choc emulco, oren emulca dan adunan plain yang ditambah perasa lemon..jadilah hasil seperti kat atas...


Jom Brunch..:)

Selamat Mencuba


1 comment:

  1. Mohon copy resepi ye...
    boleh tak klu kita letak je dlm bekas besar? buat macam kek kukus... huhuhu

    ReplyDelete