Friday, July 31, 2015

Semperit

Assalamualaikum.

Hari ni nak share resepi semperit yang tertunggak sekian lama. Hehe

Resepi ni agak lain kerana menggunakan tepung beras. 1st time tengok resepi, agak musykil jugak sebab 1st time jumpa resepi cookies yang guna tepung beras. Minta maaf saya selalu terlupa nak copy sumber asal resepi. If saya google, saya terus screenshot tnpa sumber. My bad. Next time insyaAllah, saya akan copy bersama sumber tuan punya resepi.

Jom semak resepi. InsyaAllah resepi ni akan jadi antara cookies yang akan saya buat lagi tahun depan. Itulah kepentingan blog. Untuk rujukan sendiri and kalau ada yang berminat boleh cuba juga.

Semperit

Bahan- bahan
1 cup tepung gandum
1 cup tepung jagung
1 cup tepung beras + tepung kastard
( saya letak 2 tbsp tpg beras dlm cup then penuhkan dengan tpg kstard)
3/4 cup gula halus (sy guna gula aising)
1 cup mentega
Sdkit esen vanila
1 biji telur ( sy guna kuning telur je)

Cara Penyediaan:
1- Putar mentega dan gula sehingga kembang.
2- Ayak tepung. Ketepikan
3- Tambah telur dan esen vanila. Mix sebati.
4- Tambah tepung. Gaul sebati.
5-  Masukkan dalam acuan semperit dan tekan.
6- Bakar sehingga masak. Lebih kurang 15 - 20 minit suhu 150 °C. ( ini adalah suhu yang sesuai untuk oven saya. Oven lain mgkin berbeza. Kenali oven anda.

Happy Baking..

No comments:

Post a Comment