Saturday, July 11, 2015

Meringue cookies

Assalamualaikum.

Biskut meringue cookies memang tengah hot sejak tahun lepas tapi saya baru berkesempatan untuk mencuba tahun ni. Sebenarnya memang sangat mudah nak buat cookies ini tapi terlalu banyak cabaran dan dugaannya kepada saya. Hehe.

Alkisahnya disebabkan ada lebihan putih telur dalam peti ais kerana kebanyakan cookies cuma guna kuning telur, so saya cuba buat cookies yang tengah hot ini. Bahan yang simple je iaitu

3 biji putih telur
3/4 cup gula halus
1/2 tsp esen vanila
1/4 tsp cream of tartar.
- mix dan jadikan meringue.

Cabarannya ialah masa membakar yang sangat lama iaitu 1 1/2 jam pada suhu 100°C. Lama sangat. Then satu adunan ni saya kena buat 3 batch untuk dibakar sebab oven kat rumah ni kecik je. Batch yang pertama ok. Cantik dan smooth je meringue tu tapi untuk batch yang kedua meringue macam agak berair dan xsmooth. Saya paipkan batch yang kedua selepas yang pertama masak. Mungkin sebab meringue terlalu lama kat luar sebelum bakar. Then batch ke 3, saya tak bakar sebab meringue nampak lebih banyak berair. Buang je.

Then lagi sedikit cabarannya ialah cookies seeloknya dibiarkan dalam oven selepas masak lebih kurang 1 jam selepas masak untuk pastikan ianyanya betul2 kering dan x melekit antara satu sama lain.

Untuk batch yang pertama saya mulanya saya bakar selama 1 jam tapi hasilnya cookies melekat satu sama lain. Mungkin ia tidak betul2 kering. Tp ini mungkin berbeza mengikut oven masing2. So saya terpaksa masukkan dalam oven dan bakar selama 30 lagi. Penat nak tunggu ianya dibakar.

Untuk rasanya pula lebih kurang macam gula gula kapas tapi lebih crispy. Tapi saya tak boleh tolerate dengan manisnya. Sangat manis bagi saya. Menurut tips2 yang saya baca, tak sesuai nak kurangkan gula sebab jumlah gula yang sesuai penting untuk kerangupan cookies ni.

So kesimpulannya, mungkin saya tak buat lagi lain kali. Haha. Kalau teringin pun buat sikit je. Mungkin guna sebiji telur je. Atau mungkin kena study lebih lagi pasal cookies ni.

No comments:

Post a Comment