Monday, July 20, 2015

Perihal Jodoh

Assalamualaikum. Masih belum terlambatkan untuk saya ucapkan salam aidilfitri untuk semua yang terjumpa dan terbaca blog ini.

Hari ni dapat berita gembira yang mana kawan semasa di universiti sudah menjadi tunangan orang. Tahniah dan semoga bahagia selalu dan semoga ikatan pertunangan ini sampai ke jinjang pelamin.

Bila dapat tahu mengenai pertunangan kawan, tak dapat elak, teringat akan kisah diri ini. Bukan bermaksud untuk mengenang kisah lama dan bukan juga menunjukkan diri ini belum " move on". Kisah lalu telah ak lipat jadi sejarah. Tak perlu diungkit cuma sesekali ianya perlu dikenang dan dijadikan iktibar. Semoga diri ini lebih berhati hati memilih calon pasangan hidup.

Realiti kehidupan tidak selalu indah. Dalam perbincangan dengan kawan2 seringkali perihal jodoh ini menjadi topik yang selalu dibincangkan. Perkahwinan bukan untuk sehari atau dua. Ia untuk seumur hidup.

Kita selalu dengar yang best dan indah je pasal kawen ni. Especially dalam novel, semua best kan. Mula2 tak suka kemudian jatuh cinta and they live happily ever after. Namun begitu realitinya tidak begitu cliche dan mudah dan tidak semestinya semua indah di alam perkahwinan. Seseorang pernah cakap mungkin kahwin juga permulaan kepada masalah. Agak takut mendengarnya bukan?

Saya banyak melihat perkahwinan saudara, kawan- kawan, alam perkahwinan ini sangat mencabar yang mana perangai sebenar pasangan hanya akan diketahui selepas berkahwin dan hidup bersama. Seseorang yang kelihatan sempurna pada luarannya sudah pasti ada kekurangan. Tetapi saya agak paranoid mengenai lelaki yang kelihatan sempurna sebab kadang kala kita akan nampak lebih banyak kelemahan dan kekurangannya selepas kenal atau berkahwin. Pada saya kita tidak perlu pasangan yang kaya, apa yang penting, dia berusaha bersungguh sungguh untuk mencari rezeki yang halal. Kita juga tidak semestinya perlu pasangan yang berpangkat ustaz, apa yang penting dia boleh bersama dan sanggup berusaha mencari redha Allah. Kita juga tidak perlu pasangan yang handsome macam KJ ( dark, tall & handsome), yang penting dia handsome dimata kita. :)
Lagi satu perkara yang penting dalam memilih pasangan ialah perlunya pasangan kita menghormati keluarga kita seperti mana dia menghormati keluarga dia. Ini adalah pendapat peribadi ye. Setiap orang ada pandangan masing2. Apa yang penting saling melengkapi dan terima segala kekurangan dan kelebihan dengan hati terbuka. Namun begitu berusahalah untuk memperbaiki kekurangan diri.

Apapun jodoh adalah ketentuan Allah yang telah ditentukan untuk kita. Bila tiba masa ia akan datang mungkin dengan cara yang kita tidak sangka. Bila Allah katakan 'Kun Fayakun' , maka jadilah. Itu yang harus dipegang.

Kadang kala orang kita selalu terlupa jodoh juga ketentuan Allah sama seperti rezeki, ajal maut. Ianya telah ditentukan oleh Allah sebelum seseorang hamba dilahirkan. Siapa kita untuk mempersoalkan. Yakinlah dengan janji Allah.

Seringkali kita ditanya bilakah kita akan kawen? Soalan yang sangat susah dijawab sebab segalanya bukan dalam pengetahuan kita. Ianya dalam pengetahuan Allah SWT. Ada kalanya kita beriya nak kawen and dah buat persiapan pun semua tapi jika jodoh kita belum sampai masanya, tak akan jadi jugak. And ada kalanya jodoh sampai dengan cara yang kita tak sangka-sangka. Segala persiapan dan perancangan berjalan lancar dan dalam masa yang singkat je. Itulah jodoh.

Conclussionnya yakinlah pada janji Allah. Berusahalah untuk memperbaiki diri dan sentiasa berdoa untuk mendapat jodoh yang terbaik. InsyaAllah. Saya doakan sesiapa yang membaca entry ini dipermudahkan untuk mendapat jodoh dan dapat jodoh dikalangan orang yang baik ( termasukklah saya juga). Ameen.

p/s:
1- ini adalah entry tertunggak yang telah tersimpan dalam draf selama beberapa hari.
2- bila saya baca balik entry kat atas, macam agak berterabur. TAPI saya dah malas nak edit atau tulis balik. Asalkan maksudnya sampai pada orang yang membacanya.
3- apa yang saya tulis adalah pandangan peribadi semata2. Actually saya tak pandai nak menulis begini kerana saya cuma pandai buat entry mengenai resepi je. :)

No comments:

Post a Comment