Wednesday, July 15, 2015

Kerepek sukun

Assalamualaikum. Korang pernah makan kerepek sukun tak? Memang sedap tau.

Saya boleh dikatakan ber'experiment' jugak nak buat kerepek sukun ni. Dan experiment pun masih belum berjaya sepenuhnya. Bila saya google resepi kerepek sukun ada macam-macam cara untuk meranguppkan kerepek. Ada yang rendam dalam air kapur, ada yang terus parut, ada juga yang masukkan air garam semasa menggoreng dan ada juga yang masukkan marjerin semasa menggoreng.

Untuk percubaan pertama, saya rendamkan sukun yang telah diparut kedalam air kapur bercampur garam dan sedikit pewarna kuning lebih kurang 2 jam, then saya basuh sedikit, tapis terus goreng. Hasilnya kerepek saya x rangup malah liat. Mungkin sebab kerepek tidak betul2 kering. Mungkin kena goreng lagi lama kot. Then saya ber experiment dengan masukkan dalam oven lebih kurang 20 minit. Ia cuma lebih rangup ( tapi tidak sepenuhnya rangup) untuk masa yang sangat kejap then lemau lagi. Tapi rasanya memang sedap kalau rangup.

Untuk 2nd try, saya tidak rendam buah sukun dalam air garam/ kapur. Saya cuma basuh dan terus parut. Dan saya masukkan lebih kurang 1 tsp marjerin kedalam minyak setiap kali masukkan buah sukun untuk goreng. Hasilnya kerepek memang rangup tapi rasanya ada kurang sikit sebab tak ada rasa garam langsung. Tapi ok la. Better than dari yang sebelum ni. Untuk bagi lebih rasa saya tabur sedikit garam pada kerepek yang sudah masak.

Untuk next try, saya mungkin akan tambah air garam kedalam minyak semasa menggoreng. Air garam boleh ditambah apabila kerepek hampir masak sebab kalau masukkan air garam awal2 lg, ia ambik masa untuk merangupkan kerepek.

Sukun yang telah diparut juga boleh direndam dalam air kapur bercampur garam tetapi perlu dikeringkan terlebih dahulu sebelum digoreng. Mungkin boleh dijemur ( atau bakar dalam oven kejap, haha).
Saya akan try juga nnt. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment