Saturday, May 14, 2016

Weaning diet 3

Assalamualaikum.

Rasanya terlalu banyak yang nak dikongsikan mengenai weaning diet sehingga terpaksa dibahagikan kepada 3 bahagian. Mungkin ini bahagian terakhir atau mungkin juga tidak.

Untuk kali ini saya nak kongsikan cara untuk menghasilkan homemade makanan bayi seperti bijirin segera yang terdapat di pasaran. Bezanya ia lebih sihat tanpa ada sebarang bahan pengawet.

Caranya mudah sahaja, basuh beras bersih, dan toskan. Kemudian sangai ( goreng tanpa minyak). Kisar halus dan tapis untuk mendapatkan hasil yang betul2 halus. Untuk mnyediakannya, campur beras kisar tadi dengan air panas sehingga dapat kepekatan yang diingini. Beras kisar ini juga boleh dimasak seperti beras biasa bezanya ianya lebih menjimatkan masa. Beras juga boleh dibakar dalam oven sebelum dikisar.

Anda juga boleh menyediakan serbuk ikan bilis atau udang dan ayam untuk dicampurkan kedalam makanan bayi anda. Untuk menghasilkan serbuk ikan bilis, bersihkan dan buang tulang serta basuh ikan bilis bersih dan toskan. Selepas itu, sama seperti beras, sangai atau bakar dalam oven sehingga ikan bilis kering. Kemudian kisar dan tapis untuk mendapatkan serbuk yang betul2 halus. Bukan hanya untuk baby, ibu2 pun boleh guna untuk menggoreng nasi atau sayur. Tak perlu guna serbuk perasa untuk menyedapkan masakan anda. 

Untuk menyediakan serbuk udang atau ayam, rebus udang atau ayam sehingga masak, tos dan bakar dalam oven kemudian kisar. Suhu untuk membakar semua yang saya ceritakan diatas adalah pada suhu 300°C selama 15-20minit. Namun begitu ia bergantung kepada oven masing. Maybe u have to try and error. Jangan lupa air rebusan ayam atau udang boleh disimpan untuk dijadikan stok. Simpan dalam bekas tertutup dan simpan dalam peti ais untuk kegunaan kemudian.

Cara penyimpanannya pula, ibu2  harus menyimpannya dalam bekas tertutup dan simpan dalam peti ais. Ia boleh bertahan sehingga 6 bulan.

Lagi 1 tips dari pensyarah saya, perkenalkan sayur yang sedikit pahit seperti sawi sebelum memperkenalkan sayur yang manis seperti carrot untuk mengelakkan baby memilih makanan. Ini kerana bila baby dibiasakan dengan makanan yang sedikit rasa manis dia akan menolak makanan yang sedikit pahit. Sebenarnya sawi tak la pahit pun kan tapi semestinya carrot lagi sedap dari sawi. Saya tak tahu nak gambarkan macammna ketaksedapan sawi berbanding carrot. :). Pendek kata perkenalkan makanan yang kurang sedap terlebih dahulu sebelum perkenalkan makanan yang lebih sedap.

baby firdaus suka senyum sekarang...:)hilang stress mak lang tengok baby senyum..

No comments:

Post a Comment