Tuesday, November 12, 2013

Kek Coklat Mudah

Assalamualaikum, selamat pagi. Hari ni saya akan kongsikan resepi kek coklat yang sangat simple. Tapi hasilnya boleh tahan. Saya buat beberapa minggu lepas sebab teringin nak makan kek coklat yag meleleh coklatnya. Dan hasilnya mmg puas hati walaupun bg saya kek ni agak kurang moist. Tak tau silap ktne.


Kita terus kepada resepinya yang saya C&P dari facebook Reserpi turun temurun keluarga kita (RTTKK). Tapi saya memang dah lupa nama penyumbang resepinya. Minta halal tuan punya resepi. 

Kek Coklat Mudah

Bahan A

2 cwn tepung self-raising ( Saya guna teoung gandum je)
1 sudu kecil baking powder
½ sudu kecil bikarbonat
*Hendaklah diayak bersama

Bahan B
1 cwn susu cair ( saya guna low fat milk)
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak
1 cwn gula perang
1 cawn serbuk koko 
2 bj telur
esenvanilla 

Cara Penyedian:

Gaul kesemua BAHAN B, dan masukan BAHAN A. Kacau hingga sebati. Kemudian bakar or kukus. Selamat mencuba ye kengkawan 

Xyah mix. Gaul je semua
Kukus 1 jam

Untuk choc ganache
Resepi yang biasa saya buat
80ml susu sejat ( aritu saya guna low fat milk jugak)
250g cooking chocolate

Panaskan susu dengan api kecil shingga timbul buih2 kecil ditepi periuk. Matikan api,masukkan coklat masakan yang telah dicincang, kacau rata. Tambah 1 tbsp minyak msak. Gaul rata.
Biarkan seketika pada suhu bilik sehingga coklat agak pekat. Curahkan atas kek apabila kek telah sejuk.

kek yang belum dicurah choc ganache

Tips untu curah choc ganache ..
( letakkan kek diatas redai dan dialas dengan apa2 yang lebih besar dari kek, curahan choc ganache, lebihan choc ganache dlm bekas dibawah boleh diguna lagi. Hasilnya, kek dengan hasil curahan coklat yang kemas. Bila coklat mengeras, boleh dialihkan keatas papan kek.)

Simple decoration.

Hasilnya.......Kek ni memang naik tinggi..

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment