Wednesday, March 19, 2014

Sagu Gula Melaka

Assalamualailum...
Alhamdulillah Allah masih memanjangkan usia saya hari ni..
Hari ni saya akan kongsikan resepi sagu gula melaka. Resepi yang sangat simple tp hasilnya memang best lebih2 bila dimakan sejuk...yuk, kita tengok resepi. Tiada sukatan khusus ye sbb semuanya main tuang je...

Sagu gula melaka

Bahan-Bahan
Biji sagu
Santan
Gula melaka

Cara Penyediaan
1-Masak biji sagu sehingga tiada kelihatan biji sagu yg putih dan pstikan yang tinggal cuma biji sagu yang berwarna cerah(clear).

2-Cara masak biji sagu ad 2 cara dan saya sudah ber experiment dengan kedua-dua cara. Yang pertama masukkan biji sagu bersama air dalam periuk dan masak sehingga biji sagu msak semuanya. Cara keduanya ialah didihkan air trlebih dahulu sebelum dimasukkan biji sagu. Hasil akhir kedua-dua cara ni mmg berbeza.

3- Apabila semua biji sagu masak,bilas biji sagu dengan air dan toskan. Masukkan dalam bekas dan biarkan ianya sejuk

4- Potong sagu yang telah sejuk dan boleh dihidang bersama santan dan gula melaka yang telah dicairkan. Santan boleh dimasak terlebih dahulu sehingga sedikit mendidih.

p/s:

1- biji sagu yang dimasak terus dengan air tnpa dididihkan airnya akan menghasilkan biji sagu yang sedikit hancur tp sy lebih sukakan teksturnya yg lebih  lmbut.

2- biji sagu yang dimasak dengan air yang dididihkan terlebih dahulu akan menghasilkan biji sagu yang msak cantik tnpa hancur tp teksturnya agak keras.

3-korang faham x?? Susahnya nk explain...harapnya korang faham la ye..

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment