Saturday, May 11, 2013

Kek Alunan Kasih

Salam ketemu lagi. Update yang ke 2 untuk hari ni. Disebabkan harini cuti, maka boleh la update lebih sikit, if hari bekerja, mungkin tak sempat nak update blog. So, ambik peluang masa free ni. 
Actually if korang perasan, saya banyak update resepi kek kan? To be honest, saya tak pandai sangat masak lauk pauk yang kebaboom. Yang simple je boleh la saya masak. So, sementara saya belajar masak lauk pauk yang kebaboom, layan dulu la resepi kek2 yang pernah saya cuba walaupun korang dah muak dengan kek...hehe


Hari ni saya nak kongsi rese kek alunan kasih atau nama lain ialah kek jalinan kasih. Resepi dari blog kak nor secubit garam. Resepi asal dari Pn Mastura Yasak dari FB kongsi resepi. Actually FB kongsi resepi ialah salah satu tempat saya belajar macam2 resepi dan jgk sumber untuk saya copy macam2 resepi dan banyak yang belum terbuat. Terima kasih kepada semua penyumbang resepi. :)
Jom semak resepi.

Kek Alunan Kasih

Bahan-bahan
5 biji telur
250g butter
2 1/2 cawan tepung gandum ( ayak bersama baking powder)
2 cawan gula halus ( boleh kurangkan kepada 11/2 cawan sahaja)
1 tsp baking powder
1/2 cawan susu sejat ( kak nor letak 1 cawan- saya pn sama)
1 tsp esen vanila
Serbuk koko secukupnya
Pewarna
* Sediakan tapis teh yang halu untuk ayak serbuk koko

Cara Penyedian:

1) Pukuk butter dan gula hingga kembang.
2) Masukkan telur satu persatu, pukul lagi hingga kembang.
3) Masukkan esen vanila, susu sejat. Gaul hingga sebati.
4) Masukkan tepung sedikit demi sedikit, kaup balik hingga rata.
5) Bahagikan kepada 2 bahagian, contoh pewarna pink dan hijau.
6) Griskan loyang, masukkan adunan pink, ratakan dalam loyang dan ayak serbuk koko menutupi lapisan yang pertama.
7) Kemudian masukkan lapisan kedua ( warna hijau), ratakan perlahan-lahan. Ayak serbuk koko diatas lapisan kedua. Buat sehingga adunan habis
8) Bakar lebih kurang 45minit dengan suhu 160 degree ( bergantung oven masing-masing)


Tips tambahan
Untuk meratakan adunan, ikut pengalaman sendiri, saya letak adunan keduan menggunakan sudu, dan ratakan perlahan untuk mengelakkan lapisan serbuk koko yang diayak terangkat.
Tips untuk diri sendiri, next time ayak serbuk koko tebal2 untuk dapat garisan koko yang lebih tebal..:)

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment