Wednesday, September 23, 2015

Salam Aidiladha

Assalamualaikum. Salam Aidiladha untuk semua. Alhamdulillah Allah masih memberi peluang kepada saya untuk menyambut aidiladha kali ini.

Tapi terasa kurang kemeriahan raya kali ini. Mungkinkah disebabkan faktor umur? haha. Mungkin juga sebab ayah tidak melakukan ibadah qurban tahun ni. Kebiasaannya ayah memang melakukan ibadat qurban setiap tahun. Ayah tidak mendapat lembu untuk diqurbankan. Ini kerana harga lembu yang mahal dan susah untuk mendapatkan lembu. Kebiasaannya ayah akan membeli seekor lembu dan menjaga lebih kurang 2 bulan sebelum hari raya haji untuk diqurbankan. Dan 7 bahagian lembu biasanya dibeli dan dijadikan qurban oleh sanak saudara je. Jadi ibadah qurban dan persiapan menyembelih, melapah dan memasak daging qurban akan dilakukan bersama. Ini kerana ibadah qurban dikelantan dijalankan secara sendirian. Tahun ini tiada aktiviti gotong royong dan berkumpul bersama untuk menyediakan juadah.

Jadi pada hari raya pertama, after sembahyang raya, singgah rumah nenek, bersalaman dan bermaafan then balik rumah makan, tengok tv, tido then makan lagi. Sama juga raya kedua, makan dan berehat kat rumah je. Itu lah cerita raya haji kitorang tahun ni.

No comments:

Post a Comment