Sunday, May 3, 2015

Experiment..bread and bun

Assalamualaikum...
Hari ni nk bercerita mengenai experiment saya dengan resepi roti. Xbagus sangat sebab hasilnya kurang memuaskan. But kena tulis kat sini untuk rujukan saya lain kali. Jangan ulangi kesilapan yg sama.
Jom ber'experiment' dengan saya.

Untuk kali ni saya lebih kan tepung gandum. Resepi asalnya menggunakan 500gm tpung, tapi saya gunakan 750g tpung gandum. Ada sebab saya lebihkan gandum sebenarnya. Ia kerana roti yg sy buat sebelum ni bg sy terasa bnyk sgt yis nya. So sy  cuba melebihkan penggunaan gandum dan bhn2 lain kecuali mauripan. Dan hasilnya tak selembut roti sebelum ni tp still ok untuk dimakan.

Next time sy akan cuba resepi yg sama sprti hr ni cuma sy akan guna 2 bahan tmbahan iaitu bread softener dan bread improver. Hopefully next experiment will be excellent.

No comments:

Post a Comment