Friday, September 27, 2013

Nasi Ayam & Macaroni Sup

Assalamualaikum..Morning everyone.. Semoga jumaat yang indah ini memberi seribu kebahagian untuk anda semua..:))

Ok, Hari ni saya nak kongsikan secara ringkas untuk buat nasi ayam cara dan macaroni sup...Tiada sukatan khusus ye sebab saya biasa campak2 je semua...Kita mula dengan nasi ayam dulu ye.

Nasi Ayam

Bahan-Bahan
Beras untuk masak nasi ( saya guna beras siam je)
Ayam
Rempah 4 sekawan
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Rempah sup

Step pertama saya buat, saya akan masak ayam yang telah dipotong untuk dijadikan stok. Cuma tambah air dan halia yang diketuk bersama ayam tadi. Didihkan sehingga ayam masak.

Bila ayam dah masak, keluarkan isi ayam, dan perapkan dengan halia, bwg putih dan kicap manis...boleh tambah madu jgk sikit. Kalau nak tambah sedikit lada hitam pun boleh. Masak ni tak susah, semuanya kita boleh sesuaikan mengikut citarasa keluarga. Biarkan seketika, then goreng ayam sekejap. Kicap lebihan yang kita perap ayam tadi, just tambahkan sedikit stok ayam untuk dijadikan kicapnya pula...Senang kan..

Ntuk nasi, tumiskan rempah empat sekawan bersama dengan bawang putih dan bawang merah...Biasanya saya akan tumis menggunakan minyak sapi or butter. Bila semua bahan tumisan dan berbau wangi dan garing, masukkan beras yang telah dibasuh bersih. Then tambah stok ayam yang dimasak tadi. Masak nasi macam biasa..))

Untuk sambalnya plak, saya blend kan tomato bersama cili padi..Then tambah sedikit stok ayam td...Siap..boleh jugak ditambah sedikit gula dan garam sekiranya perlu.

Kemudian tambahkan air dalam peiuk rebusan ayam tadi, masak sup macam biasa..Kebiasaanya, saya akan tambah 1 ketul kiub ayam jgk..Tapi jangan selalu tau sebab kiub ayam tu high sodium, xelok guna bnyk2. Bercakap pasal kiub ayam, pernah minggu lepas saya ada terjumpa resepi nasi ayam yang menggunakan begitu banyak stok ayam. Mula dengan rebusan ayam dia guna 2 kiub, then untuk masak nasi guna lagi 1 kiub, untuk sambalnya 1 kiub, termasuk untuk perap ayam jugak 1 kiub lagi. Lastly dalam sup ayam pun tambah 1 lagi kiub. Memang agak memeranjatkan saya bila tengok resepi tu. Bagi saya seharusnya ibu menyediakan hidangan yang sihat untuk keluarga bukan menggunakan terlalu banyak bahan perasa sebagaimana kita tahu tinggi kandungan sodiumnya. Namun begitu, mengikut pengalaman saya, bukan semua orang faham

Dan inilah hasilnya nasi ayam yang saya buat minggu lepas ( lambat betul updatenya kan..)


Yang bawah ni macaroni sup. Sebenarnya pertama kali saya makan macaroni sup ketika saya masih lagi bekerja sebagai guru tadika di Smart Reader Kids kat johor awal tahun lepas. Memang sedap macaroni yang bibik bos buat. Actually macaroni tu salah satu menu untuk makan pagi student tapi cikgu yang beriya makan. Resepi simple tapi bagi saya memang cukup sedap la. So saya cuba buat sendiri, walaupun rasa xsama dengan yang biasa saya makan dulu, tapi tetap sedap bagi saya.:))


Resepinya simple je, rebus macaroni dengan sedikit minyak dan sedikit garam. Rebus hingga masak dan toskan. Kemudian ambik sedikit sup ayam, tambahkan dengan ayam yang dipotong kecil. Didihkan sekali lagi sehingga ayam masak. Saya juga tambah tomato yang dipotong dadu. Kebetulan hanya tomato je stok sayur yang ada kat rumah, so guna yang mana ada je la...If nak meriahkan sup tu boleh tambah cauliflower, brocolli, carrot. 


Nampak tak sebiji cili padi kat atas..Saya tambahkan jugak cili padi yang diketuk untuk lebih kaw..Tapi kalu buat untuk anak2, tak perlulah tambah cili padi..Kesian anak2 nanti tak boleh makan.

Selamat Mencuba..

No comments:

Post a Comment