Monday, September 23, 2013

Durian Crepe II

Assalamualaikum. Hari ni mungkin hari mengupdate blog kot. Terus lupa nota2 nak study. Release tension kejap, nanti sambung balik. InsyaAllah. 

Ok, sepertimana entry sebelum ni, saya dah update resepi durian crepe yang saya baru cuba. Kali ni nak kongsi resepi DC yang pernah saya cuba sebelum ni. Dulu2 setia dengan resepi yang ni, Resepi ni sedap jgk and lagi murah.  Bagi saya resepi DC yang ni ( entry sebelum ni) lagi sedap and crepenya lg lembut tapi ia mungkin disebabkan penggunaan susu sejat dan telur yang lebh banyak. so if u all nak jimatkan kos, boleh guna resepi yang akan saya kongsikan ni. Resepi yang akan  dikongsikan ini pun sedap dan crepenya juga tidak mudah koyak. So, pilihan ditangan anda.:))

Jom Semak Resepi
Durian Crepe
Sumber asal: Eyna Haneyna
Sumber rujukan: Kak Zue Semanis Gula

BAHAN BAHAN
(* tulisan berwarna merah ialah versi yang saya buat menggunakan sukatan sudu )

20 gm tepung gandum ( 2 tbsp membumbung)
20 gm tepung ubi (2 tbsp membumbung)
10 gm tepung jagung (1 tbsp membumbung)
10 gm tepung kastard (1 tbsp membumbung)
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula halus
40 ml susu cair
150 ml air
kaler kuning lemon
perisa durian ~ pilihan

CARA CARA
Masukkan kesemua bahan dalam mangkuk ,  sebatikan dan tapis
Lengserkan kuali dengan butter.
Ambil sesenduk kecil dan tuang ke dalam kuali non stick ( tak melekat ) dan layangkan kuali agar ianye menebar dengan tipis. Masa kite menebar tuu lebihan adunan boleh di keluarkan supaya crepe tak menjadi tebal. Buat crepe setipis yang boleh ye.
Masak menggunakan api yang kecil
Masak hingge crepe mengering dan tak perlu di terbalikkan.

FILLING
200 gm non dairy whipping cream ~ putar hingge kental
Isi durian secukupnye.
atau
FILLING KASTARD
A ) 200 gm susu segar
50 gm whipping cream
B ) 30 gm tepung kastard
50 gm gula castor
2 kuning telur
30 gm susu segar
200 gm non dairy whipping cream
Satukan campuran B hingga sebati.
Satukan A dan B dan masak atas double boiler hingga adunan  menjadi pekat.. Sejukkan sebentar.( biar betul betul sejuk tauu , kalau tak nanti freshcream  tuu mencair )
Putar whipping hingga kental.
Satukan adunan kastard dan whipping dengan kaedah kaup balik.

CARA MENGGULUNG.
Ambil sekeping crepe
Letak filling
Letak isi durian
Gulung crepe dengan melipat kiri dan kanan.Lipat bahagian atas ke bawah dan bahagian bawah keatas.

Ini hasil yang saya pernah buat dulu
Yang warna purple tu, pak sedara saya komen takut nak makan sebabnya warnanya macam menakutkan. Haha. Saya dah lupa saya campur2kan pewarna ntuk dapatkan warna purple sebab stok pewarna purple tak ada kat rumah haritu. 

Saya buat durian and blueberry crepe. Kemek crepe sewaktu saya nk potong. Nampak sangat kekasaran yang aku lakukan kat crepe tu.. Lain kali kena potong dengan lemah lembut dan sopan santun sebab whipping cream tu lembut, so pegang pun kena sopan2 ye. ^___^

Selamat Mencuba..:))

No comments:

Post a Comment