Wednesday, September 18, 2013

Proses Pembelajaran

Assalamualaikum dan selamat Tengah hari. Dah hampir pukul 12 tengah hari tapi saya masih belum masuk dapur untuk masak lunch. Masih menunggu kepulangan ayah. Mesti korang fikir apa lah Linda ni nak masak pun kena tanya ayah k? AlKisahnya begini, petang semalam ayah ada belikan daging tulang rusuk, tapi ayah xcakap nak masak apa dengan lauk tu. Bukan apa, sebenarnya boleh je masak tanpa tanya ayah, tapi sebaiknya tanya la apa yang ayah nak makan kan sebab ayah yang belikan lauk tu ( ayah bukan biasa beli lauk pauk mentah ni sebab biasanya mak yang belikan), so mesti dia dah ada rancangan nak makan apa kan. So, saya sebagai anak akan cuba masak apa yang ayah nak makan..

Bercakap pasal ayah, dah beberapa hari ayah cakap dia nk makan durian crepe. Ayah memang penggemar crepe, semalam saya sedang bancuh tepung untuk buat pancake, ayah tnya nk buat kuih durian k? ( ayah namakan durian crepe tu kuih durian). Rasa sedih jgk sebab ayah nak makan tapi saya tak buat lagi. Lagipun sekarang musim durian and durian memang tengah banyak, sampaikan tak habis nak dimakan, nak jual pun harga murah sangat sebab kitorang duduk kampung, mostly masing2 ada kebun buah. InsyaAllah petang ni boleh buat crepe sebab semalam my sis dah belikan whipping cream.: ))

Sementara masa terluang ni, saya nak kongsikan apa yang berlaku sewaktu saya buat kek coklat kukus minggu lepas. Actually buat untuk diberi sebagai buah tangan semasa tahlil kat rumah nenek aritu. Kisahnya saya buat adunan yang pertama, kek jadi cantik je naiknya. Tapi cuma dapat lebih kurang 45 biji je sbb saya buat dalam bentuk cupcake. Merasakan ianya tak cukup, saya buat lagi satu adunan, tapi serbuk koko pulak tak cukup, nak beli yang lain, hari dah lewat malam, so pasrah je la guna setakat yang ada je. Hasilnya memang beza antara kek adunan pertama dan adunan kedua.

nampak x perbezaannya? adunan kedua keknya xnak naik membuat mcm kek aduanan pertama

Dalam gambar ni ada kek dari adunan pertama dan ada kek dari adunan kedua.

Yang ni dari adunan pertama. Cantik je bulat naiknya.

Dah disusun-susun untuk dihantar ke rumah nenek..

Nak resepi?
boleh tengok kat sini

Kesilapan saya cuma mengurangkan serbuk koko menyebabkan adunan agak cair, ( serbuk koko yang diguna untuk adunan kedua aritu lebih kurang 1/2 cawan je) then kek jadi xnaik dan oily. So, nasihat untuk diri sendiri, lain kali jangan cuba2 nak ubah resepi..

P/S 1: Kita belajar dari pengalaman..))

p/s 2: Tetiba rasa teringin nk makan kek coklat dengan krim coklat yang meleleh...tapi serbuk koko xde stok..
Bila nak keluar shopping ni??
:((

No comments:

Post a Comment