Wednesday, December 4, 2013

Kek Minyak Kukus


Assalamualaikum dan selamat petang. Macammana cuaca kat tempat korang? Kat tempat saya hujan sepanjang hari. Tapi Alhamdulillah air tak naik kerana hujan kadang2 lebat, kadang renyai2 je. Jadi air tak sempat naik. Menurut dari apa yang saya dengar dari berita, banjir kat kuantan makin teruk. Sama-sama kita doakan warga kuantan selamat dan banjir cepat pulih dan semuanya kembali kepada keadaan asal.

Hari ni saya bercuti. So,pagi tadi sempat la buat kek yang sangat simple. Tapi hasilnya memang sedap. Gebu je kek ni. Resepi kek ni saya dapat dari FB Resepi Turun Temurun Resepi Istimewa Keluarga Kita (RTTRIKK). Penyumbang resepinya ialah Mila Kitchen. Thanks to semua yang menyumbang resepi kt group RTTRIKK ni. 

Tak nak membebel panjang, jom semak resepi. Bagi sape2 yang ada masa free dan teringin nk makan kek yang sangat simple tapi sedap, boleh cuba resepi ni. InsyaAllah hasilnya memuaskan hati anda.


Kek Minyak
Sumber: FB RTTRIKK

Bahan-Bahan:
2 cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp ovallete
1 tsp esen vanila
1 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula
1 cawan minyak
5 biji telur gred A- saya guna gred B je


Cara Penyedian:
1- Ayak tepung gandum dan baking powder. Ketepikan
2- Pukul telur, gula, ovallete sehingga kembang dan putih.
3- Tambahkan minyak, susu pekat manis dan esen vanila. Pukul lagi sehingga kembang.
4- Tambah tepung gandum yang telah diayak dengan baking powder sedikit demi sedikit, pukul lagi ( saya kacau guna whisk je part ni)
5- Bahagikan kepada beberapa bahagian, warnakan dan 'marble'kan kek mengikut kesukaan anda
6- Kukus lebih kurang 45 minit atau sehingga masak. Kek ni boleh juga dibakar dalam oven pada 180 C selama lebih kurang 45 minit.
  

1 comment:

  1. terima kasih kongsi resepi kek minyk kukus ni, saya memang tengah cari resepi kek minyak yang kukus punya..:)

    ReplyDelete