Monday, September 16, 2013

Pau

Assalamualaikum. Selamat Hari Malaysia. Memandangkan hari ni public holiday dan semua orang pun ada kat rumah hari, saya merajinkan diri pagi-pagi lagi masuk dapur untuk menguli tepung untuk buat pau. Penat menguli pau tapi sayangnya hanya sebiji pau yang betul2 memenuhi standard piawaian saya. Tak tahu dimana silapnya. 

Resepi asal dari Mama Kastam dari laman web MyResepi and saya copy dari blog Anna Qawina. Diorang punya pau memang gebu2 semuanya. Yang saya punya je mungkin ada tersilap kat mana-mana. Walaupun ada sedikit kekurangan, semuanya licin dimakan adik2 saya. Tapi macam biasa la ada tukang komennya. Katanya pau saya masih belum layak untuk dijual. Haha..Saya pun tak pernah terfikir nak jual pau. Tak larat nak menguli. :))

Ini je la satu- satunya pau yang cun. 

Hasil pau yang lain..permukaannya tak smooth.. Lighting xcantik, nampak kekuningan pau.:((

Jom kita semak resepi
Sumber Asal: Mama Kastam Tioman@ MyResepi
Sumber: Anna Qawina

Bahan-Bahan
3 cawan tepung gandum
1 cawan air suma
1 sudu besar 
1 sudu besar susu pekat manis
1/4 sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
2 sudu kecil mauripan
Plastik atau duan pisang untuk alas pau

Cara Penyediaan:

1- Satukan gula, garam, air suam dan mauripan. Kacau dan biarka sehingga mauripan mengembang.
2- Dalam mangkuk lain, satukan tepung, planta dan susu pekat manis. Gaul sehingga menjadi seperti serbuk roti.
3- Masukkna mauripan dan dengan  lembut sehingga menjadi doh.
4- Kemudian masukkan minyak masak dan uli sehingga minyak sebati. 
5- Hempas-hempaskan doh. Biarkan sebentar dan tutup dengan tuala lembap sehingga doh naik 2 kali ganda. Sediakan pelapik pau.
6- Ambil sedikit adunan, isi inti samaada kacang merah atau inti kelapa. Susun dalam loyang. Buat sehingga habis. Kukus pau selama 5-6 minit.
7- Angkat loyang pau dengan penutupnya sekali kebawah, barulah dibuka penutupnya.
8- Susun pau di atas surat khabar untuk mengeringkan air yang terdapat pada permukaan bawah pau. Siap dan boleh dimakan.

Tips2 dari sifu untuk mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus
( saya copy dari blog Anna)

* Pastikan air kukusan betul-betul mendidih (air kukusan lebih kurang 3/4 pengukus).
* Jangan kukus pau terlalu lama (kalu kukus lama akan menyebabkan permukaan pau menggerutu).
*Angkat pau yang sudah masak dan letakkan di dalam bekas ( jarak-jarakkan pau, jangan ditindih antara satu sama lain)
* Jangan perap adunan terlalu lama, cuku sekadar panaskan air dalam kukusan dan terus kukus setelah selesai memasukkan intinya.
* Mengulinya juga tidak terlalu lama, jika menggunakan breadmaker, cukup sekadar 1 pusingan.

 Saya guna inti kelapa je..

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment