Wednesday, September 18, 2013

Koleksi Kek Karamel


Assalamualaikum dan selamat pagi...selamat hari rabu..hehe..Hari ni saya cuma nak kongsikan gambar2 koleksi kek karamel yang pernah dibuat dan sempat disnap gambarnya. Kek karamel ni memang kek yang selalu saya buat sejak pandai buat dl..hahha...tapi kebelakangan ni buat untuk orang je, untuk makan sendiri dah jarang buat. 

Ini gambar lama.. ^____^

Sekarang kat rumah, saya buat kek span je, pemalas kan...Haha...Kek span senang kalau nak dibandingkan dengan kek karamel tp hasil kek karamel ni memang puas hati la. Adik2 pun suka, saya macam biasa, akan rasa sepotong je mana2 kek yang saya buat, kadang tu langsung tak rasa. And saya rasa semua bakers pun macam tu jugak kan. Kita akan rasa seronok tengok orang makan kek yang kita buat kan?


Actaully untuk buat kek karamel ni tak la susah sangat kalu dah biasa buat and faham betul2 step2 nak buatnya. Untuk sape2 yang teringin nak makan kek ni boleh tengok kat FB Jom Masak dan blog Azlita Masam Manis. Terima kasih banyak2 kat diorang berdua sebab saya memang banyak belajar buat kek dari diorg berdua. Dari bloggers lain pun banyak jugak yang saya belajar...)). Untuk resepi pun boleh tengok kat sana. Kat blog ni pun  ada jugak kat entry lama2.


Tips penting untuk buat kek karamel ialah pastikan putih telur dipukul sehingga kaku. Ramai kawan2 saya yang mencuba fail bahagian ni mnyebabkan bila dibakar kek dan puding bercampur. Bagaimana nak pastikan putih telur kaku?? Pastikan peralatan dan magkuk pengadun bersih dan betul2 kering. Lagi 1, pastikan tiada langsung kuning telur yang bercampur dengan putih telur.

Lagi 1, harus diingat kek ini tidak boleh dikukus. Jangan tersilap ye..


Kek Karamel coklat ( Resepi pun dah diupdate dolu2)

Ready untuk dihantar kpd customer

Nampak x kecacatannya?? kek ni mengecut berbanding karamelnya kerana saya lambat telangkupkan dari loyang...so, lain kali kena ingat la wahai linda...hehe


No comments:

Post a Comment