Friday, May 17, 2013

Kuih Ketayap

Assalamualaikum.
Bertemu kembali dengan weekend yang cukup indah. Tapi weekend saya hanya dipenuhi dengan running man. Rugi je kan tapi memang xde idea nak buat apa, layan running man je lah.

Hari ni, saya nk kongsi resepi kuih katayap. Ada juga yang panggil kuih dadar, kuih gulung and kat tempat saya panggil kuih tikar buruk. Mungkin rupa macam tikar buruk kot tap sedap dimakan..hehe

Actually saya tak ada resepi mengikut sukatan khusus untuk buat kuih ni sbb saya campur je smua ikut suka hati, kuih ni antara kuih terawal yang saya tahu buat, jadinya semua bahan2 pn agak2 je.

Jadi, untuk kongsi kat sini, saya kongsikan resepi dari My resepi. Lebih kurang dengan resepi yang saya guna cuma ianya ada sukatan yang lebih detail.




Kuih ketayap
Sumber: My Resepi

Bahan-Bahan
Untuk kulit
1 cawan tepung gandum
2biji telur ( saya guna 1 biji je)
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan santan
11/2 tsp garam
2 tbsp minyak masak
pewarna hijau

Untuk Inti
1/2 biji kelapa parut
3/4 cawan gula merah ( boleh dikurangkan)
1 helai daun pandan

Cara Penyediaan
1) Untuk Inti, Masukkan semua bahan . Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah selama 10-15minit. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat
2) Untuk Kulit:
- Kelapa parut tadi diblend dengan daun pandan, perah dan ambil patinya
- Ambil tepung, masukkan kedalam mangkuk, letakkan garam,dan campurkan dengan pati santan. Kacau sebati.
-Kemudian masukkan telur dan minyak. Kacau lagi. Letakkan pawarna.
- Panaskan kuali, letakkan sedikit minyak dan sendukka 1 senduk adunan dan layangkan kuali agar adunan tadi bulat.
-Masak sehingga 2-3 minit.
-Setelah masak, angkat dan terus masukkan inti dan gulung
- Ulang sehingga adunan habis.



Resepi yang sama jgak boleh buat Kuih Cara. Kuih cara yang saya buat ialah kuih cara manis. Caranya masukkan adunan kedalam acuan kuih, then tambah gula. Biarkan masak. 


Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment