Friday, May 3, 2013

puding roti


Assalamualaikum dan salam pilihanraya..kurang 24jam lg warganegara malaysia akan mengundi...sama jgk untuk saya yang pertama kali akan mengundi...nervous jgk..haha..poyo je padahal dtg tmpat mengundi dan pangkah je...calon pilihan hati mmg dah lama tersemat dalam hati..InsyaAllah..
jadi, selamat mengundi untuk semua...:)

ok, xpayah nak membebel panjang, hari ni nak kongsi resepi puding roti.
resepi yang simple je.
untuk resepi ni, saya buat 1 adunan then bahagi dua untuk rasa yang berbeza...1 bahagian sy letak choc emulco, 1 bahagian lagi letak pandan emulco..


jom semak resepi...
dah lupa resepi dari mane sbb xcopy, just tulis dalam buku je..
saya adjust ikut barang yang ad kat rumah je

PUDING ROTI

Bahan-Bahan

10 keping roti ( lain kali nak kurangkan kepada 7keping je)
2biji telur
1cawan susu pekat manis
1cawan susu sejat
sepeket agar-agar ( 25g)
1cawan gula
2Tbsp butter-dicairkan ( saya tak letak)
2750ml air ( sukatan air sebenar 3liter, tapi dah guna susu sejat 250ml- bergantung kepada serbuk agar2, rujuk panduan memasak pada paket serbuk agar2)
sedikit gula batu ( saya tambah)
pewarna dan perasa pilihan

Cara Memasak

1) didihkan 2500ml air bersama serbuk agar-agar dan gula dalam periuk
2) Blend roti bersama susu sejat, susu pekat manis, 1cawan air. Masukkan dalam periuk
3) Masak hingga mendidih.
4) Warnakan ikut pilihan hati, masukkan dalam bekas, sejukkan dalam peti ais sehingga keras.
5) Boleh dihidangkan.

Puding roti perisa pandan...

Selamat Mencuba- 


No comments:

Post a Comment