Friday, May 10, 2013

Masak Lemak Cili Api

Assalamualaikum and happy weekeend. Weekend saya hanya dipenuhi dengan Running Man.hehe
Ok, berbalik kepada resepi hari ni. Actually bukan saya yang masak, den xpandai nak masak masakan nogori. Ambo pandai masak masakan kelate je.. 

So, menu yang nak dikongsi ialah Masak Lemak Cili Api. Resepi ori N9. dan tak ada gambar makanan jugak sbb saya segan nak ambik gambar sebab bukan saya yang masak and tak tolong pun. Cuma berjaya dapat resepi je...haha

Masak lemak cili api sinonim dengan daging salai tp td dsebabkan xde daging, kitorang guna ayam je tp xyah salai la. Untuk masak lemak cili api, boleh jugak guna ikan keli salai. Ikut selera masing2 la. Tapi saya prefer ayam je sbb xperlu disalai...kalau nak guna daging salai pada suhu 90darjah celcius selama 40minit. atau boleh juga disalai dalam kuali menggunakan dapur biasa ( Dr fazley buat camtu je)

Jom semak resepi ( actually saje letak resepi kat sini sbb kot2 nak buat nnt)

Masak Lemak Cili Api

Bahan-Bahan
1/2 ekor ayam yang telah dipotong dan dibersihkan
3 biji kentang - nak letak lebih pn boleh, ikut suka la
3 batang serai
Santan
Kunyit
Cili api
Asam keping

Cara Memasak
1) Tumbuk kunyit dan cili api.
2) Masukkan dalam periuk bersama bersama ayam. Biarkan seketika.
3) Masukkan santan, asam keping dan serai yang letak diketuk.
4) Masukkan kentang, perasakan. Masak hingga santan pecah minyak.

No comments:

Post a Comment