Sunday, October 13, 2013

Potato Croquettes

Assalamualaikum...Selamat pagi semua..I'm back!!!...Hari ni saya akan kongsikan resepi potato croquettes..Bunyi namanya macam susahkan tapi sebenarnya tak la susah pun nak buatnya. Resepi yang simple je..semua orang boleh buat.  

nampak rupa macam cek met molek kan tapi sebenarnya tidak ye..

Potato croquettes ni lebih kurang cekmek jgk sebenarnya cuma kalu buat cekmek molek, kita gunakan ubi keledek, potato croquettes plak kita guna ubi kentang. Lagi perbezaan cekmek dan potato croquettes ialah inti kat dalam. Cekmek kita letakkan gula kat bahagian dalam, potato croquettes plak kita boleh letak macam2, sayur-sayuran, ayam, saya letak sardin je. Kalau tak nak letak inti pun boleh juga..boleh cecah dengan sos dan mayonis.



Resepi potato croquettes ni ada macam2 versi. Saya rujuk resepi dari blog citarasawan  ( kak wan buat potato croquettes berintikan sayuran dan ayam) dan Martha Stewart ( Martha stewart plk buat coquettes tidak berinti). Tapi saya buat versi saya sendiri...So saya taipkan resepi yang saya buat semalam. Resepi ni boleh diubah ikut selera masing2..

Potato Croquettes ( Semua bahan agak-agak je sukatannya)

Bahan-bahan

Sardin dalam tin
Bawang besar- dicincang
Bawang putih- dicincang
Cili padi
Ubi kentang
Tepung ubi atau tepung jagung
Garam
Lada sulah atau lada hitam
1 biji kuning telur
Sedikit garam
Putih telur
Breadcrumbs


potato croquettes berintikan sardin..:)

Cara Penyediaan:
1- Untuk sediakan inti, tumis bawang besar dan bawang putih bersama cili padi hingga bawang layu. Masukkan sardin dalam tin, masak hingga mendidih. Hancurkan sardin. Ketepikan.
2- Untuk membuat croquettes, Rebus ubi kentang hingga lembut. Toskan
3- Lenyek ubi kentang dan gaul rata bersama bahan2 lain. Tutup dengan plastik, simpan dalam peti sejuk seketika.
4- Bulatkan dan letakkan inti, celupkan dalam telur dan golek dalam breadcrumbs. Simpan dalam peti sejuk lebih kurang 20 minit lagi untuk pastikan breadcrumbs betul2 melekat pada potato croquettes. 
5- Goreng dalam minyak panas hingga keperangan.


Selamat Mencuba..:)

No comments:

Post a Comment