Thursday, July 9, 2015

Bangkit cheese cookies

Assalamualaikum. Hari ni baru mula buat cookies untuk raya. And untuk cookies yang pertama tahun ini saya buat biskut bangkit cheese.

Cookies dah siap, kita update resepi kat blog pula ye. Tahun ni kena update semua resepi cookies yang saya buat tahun ni. Tak nak jadi macam tahun lepas yang mana saya langsung tak update resepi kat blog. Pastu tahun ni bila nak buat cookies pula tercari2 resepi. Ralat sedikit sebab saya mencari resepi popia nestum yang saya buat tahun lepas tapi tak jumpa resepinya. Itu yang timbul azam untuk upadate semua resepi cookies kt blog. Senang nak rujuk lain kali.

Jom tengok resepi. Sumber asal daripada AlongRoz kalau saya tidak silap.

Biskut Bangkit Cheese

Bahan- Bahan:
250g butter
225g tepung jagung
250g tepung ubi- disangai
180g gula aising
2 biji kuning telur
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp r.vanila
70g parutan keju cheddar

Cara Penyediaan:
1- Putar mentega bersama gula sehingga kembang.
2- Tambah telur, esen vanila dan pukul sebati.
3- Tambah keju dan gaul rata.
4- Tambah tepung dan sebatikan.
5- Canai dan terap adunan. Tabur parutan keju.
6- Bakar 120°C selama 20 minit.

Nota:
*Jarak2 kan cookies yang disusun diatas tray sebelum dibakar kerana ianya agak mengembang.
*Ayak tepung dan juga gula aising.
*Next time, saya akan mix keju dgn adunan sebelum dimasukkan tepung. Untuk pstikan ia betul2 sebati.
*Mungkin boleh ber experiment dengan mggantikan cheddar cheese dengan cream cheese.

No comments:

Post a Comment