Tuesday, April 1, 2014

Sponge cake

Assalamualaikum.

Cuma nk share gambar2 kek span yang pernah saya buat. Resepi yang sama cuma decorationnya berbeza.  Kek span sesuai untuk apa2 jenis decoration kerana teksturnya yang lembut.

Macam dalam gambar 1 kat bawah, saya gunakan kek span untuk buat kek pandan kastard..cuma ditambah perisa pandan dan dilapisi krim kastard.
Untuk resepi krim kastard

Bahan-bahan
1200ml santan
1cup gula
10g serbuk agar-agar
100g tepung hoen kwee berwarna hijau
Secubit garam
- masak semua diatas api yang sederhana sehingga pekat.

Untuk gambar yang ke 3 dan ke 4, saya hiaskan menggunakan whipping cream dan blueberry fillng.

Untuk kek yang seterusnya saya hiaskan menggunakan cream cheese frosting. Untuk resepinya saya gunakan 250g cream cheese, 1cup susu pekat manis dan 1 tbsp butter. Pukul semuanya sehingga berkrim.

No comments:

Post a Comment