Wednesday, January 1, 2014

010114

assalamualaikum...selamat petang uolls....tetiba berbahasa seperti anak2 muda hari ini...rasa agak janggal...kenapakah? mungkin kerana saya bukan lagi berada dalam fasa usia anak muda??Tahun baru, usia pun meningkat kan?? Saya petik kata2 seorang yang saya sangat hormati, katanya usia kita meningkat saban tahun tapi adakah amalan untuk bekal ke akhirat kita semaki bertambah?? sama2 kita muhasabah diri..

Bercakap tentang tahun baru, kita sering ditanya mengenai azam baru..Bagi saya tidak salah untuk kita berazam kerana ianya merupakan matlamat yang ingin kita capai dalam tempoh masa tertentu...dan lagi sebenarnya berazam tidak semestinya pada tahun baru sahaja kan...setiap hari pn kita boleh berazam untuk perbaiki diri..

Bercerita mengenai azam, ini adalah azam saya sepanjang hayat, " Saya nak jadi lebih sihat, maksudnya mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat"..yang paling utama ialah mengurangkan pengambilan minuman manis dan lebihkan pengambilan air kosong..Macam biasa2 je kan azam saya tapi sebenarnya amat penting kerana kedua2 keluarga belah ayah n mak ada  family history yang mengidap diabetes atau bahasa mudahnya kencing manis ( dulu masa belajar, sorang lecturer saya pernah marah sebab guna terms kencing manis- walhal bagi saya terms kencing manis lagi mudah untuk pesakit faham, sorry Dr..sehingga sekarang saya still guna terms kencing manis)...

Tapi azam saya yang paling utama ialah azam saya setiap hari iaitu insyaAllah akan berusaha memperbaiki diri dalam segala aspek kehidupan. Semoga Allah permudahkan urusan saya...

Lagi bercerita mengenai azam, saya berazam untuk menyimpan lebih banyak wang...mksdnya every month kena saving lebih sikit and kurangkan perbelanjaan...nak kumpul duit banyak2, then boleh kawen....hahaha ( bab kawen tak boleh cakap banyak, kerana semuanya masih lagi menjadi rahsia Allah)


ok bye...

p/s: I ada hutang yang belum tertunai kan kat blog ni..belum berkesempatan untuk update resepi lagi...tapi still xboleh janji bila akan tertunai...sorry..:(

No comments:

Post a Comment